اخبار و مقالات

روش ‌های افزایش صدای اگزوز و تغییر آن

افزایش صدای اگزوز

راه‌های تغییر صدای اگزوز، بسیار است. برخی افراد علاقه دارند تا صدای اگزوز خودرو خود را تغییر یا افزایش دهند. این مسئله در اغلب اوقات برای خودروهای اسپرت اتفاق خواهد افتاد. منبع اگزوز،یکی از پرفروش ترین لوازم جانبی تیونینگ خودرو ، وظیفه دارد تا علاوه بر خارج کردن گازهای حاصل از احتراق سوخت، میزان صدای اگزوز را نیز کاهش دهد. البته بعضی قطعات برای افزایش یا تغییر صدای اگزوز خودرو وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

راه‌های تغییر صدای اگزوز

روش ‌های افزایش صدای اگزوز و تغییر آن

در پاسخ به پرسش روش‌های افزایش صدای اگزوز خودرو چیست، باید بگوییم که راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. در زمان حرکت خودرو، هر سیلندر آن به طور مجزا آتش خواهد گرفت. برای تنظیم و کم‌تر کردن صدای هر سیلندر، می‌توان توسط سیلندری دیگر اقدام کرد. جالب است بدانید که اگزوزهای بزرگ و بلند، برخلاف ظاهرشان صدای آرام‌تری دارند. برای ایجاد تغییر و افزایش صدای اگزوز، می‌توانید قطعاتی اضافی روی سیستم اگزوز سوار کنید.

استفاده از رزوناتور

یکی از روش‌های افزایش صدای اگزوز ماشین، کمک گرفتن از رزوناتور خواهد بود. از این قطعه به عنوان تشدید کننده و افزایش دهنده صدای اگزوز، یاد می‌کنند. شاید ظاهر ساده رزوناتور شما را به اشتباه انداخته تا روش کارش را آسان تلقی کنید؛ اما اینطور نیست. جالب است بدانید که هر خودرو، رزوناتور اختصاصی خود را دارد و نمی‌توان از رزوناتور یک خودرو برای دیگری استفاده کرد. این قطعه در دو مدل ساده و بهینه شده در بازار یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید
آیا توربو ساند برای ماشین ضرر دارد؟

رزوناتور با کمک اکو، امواجی از صدا در محفظه ایجاد کرده و به تشدید صدای خروجی از اگزوز، کمک شایانی می‌کند. به طور معمول در سیستم اگزوز، از مبدل‌های کاتالیزوری برای کاهش صدای موتور استفاده می‌شود. با نصب رزوناتور روی سیستم اگزوز، تلاش مبدل را بی‌اثر کرده و می‌توانید صدای اگزوز خودرو خود را به دلخواه تغییر دهید.

رزوناتور

سیستم اگزوز مستقیم

به کارگیری سیستم اگزوز سراسری، یکی دیگر از راه‌های تشدید و تغییر صدای اگزوز است. می‌توان از این عملیات با عنوان استریت پایپ کردن سیستم اگزوز، نام برد. شاید برای شما این پرسش پیش بیاید که استریت پایپ چیست؛ در پاسخ به شما باید بگوییم که این قطعه، یک لوله صاف و صیقلی و فاقد هر گونه پیچ و خم است.

با استفاده از روش سیستم اگزوز مستقیم، تمامی محفظه‌های اگزوز و لوله‌ها انتقال دهنده گاز از سمت موتور به اگزوز، به شکل مستقیم خواهند بود. در این روش کم‌ترین مانع ممکن بر سر راه امواج صدا بوده و صدای اگزوز، بلندتر شنیده خواهد شد.

نصب سر اگزوز صدا دار

نصب سر اگزوز صدا دار، یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید از آن برای افزایش یا تغییر صدای اگزوز، کمک بگیرید. برخی از مدل‌های این قطعه می‌توانند علاوه بر افزایش صدا، به تولید نور و گرما نیز بپردازند. انواع مختلفی از سر اگزوز صدا دار وجود دارد که دست شما را برای انتخاب، باز خواهد گذاشت. علاوه بر توجه به صدای تولیدی توسط این قطعه، باید به اندازه آن نیز دقت داشته باشید؛ چرا که به طور معمول، هر سر اگزوز صدا دار به گونه‌ای طراحی می‌شود که برای چندین مدل خودرو قابل استفاده باشد. وزن یکی دیگر از معیارهای انتخاب این قطعه است. نباید در زمان نصب سر اگزوز، تعادل وزنی میان قسمت جلو و عقب خودرو، برهم بخورد.

بیشتر بخوانید
تاثیر منبع اگزوز اسپرت در مصرف سوخت

سر اگزوزهای صدا دار از مواد گوناگونی تولید می‌شوند. از جمله این مواد می‌توان به فولاد و آهن، استیل و… اشاره کرد. سر اگزوزهای فولادی به طور معمول از ترکیب آهن و کربن ساخته شده و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. تنها مشکل این نوع سر اگزوزها، ضعف آهن در برابر رطوبت و خوردگی است. از طرفی سر اگزوزهای استیل، از مقاومت بالایی در برابر ضربه، رطوبت و خوردگی برخوردار هستند. برای ساخت برخی از سر اگزوزها از تیتانیوم استفاده می‌شود. این قطعات بسیار سبک خواهند بود، اما قیمت بسیار بالایی دارند.

سر اگزوز صدا دار

استفاده از هدرز

هدرز یکی دیگر از قطعاتی است که می‌تواند باعث تشدید صدای خروجی از اگزوز خودرو شود. برای استفاده از این قطعه، باید آن را در سیستم اگزوز نصب کرد. جالب است بدانید که هدرز می‌تواند قدرت خودرو شما را تا حد چشمگیری افزایش دهد. این قطعه در انواع گوناگونی تولید و روانه بازار شده و هر قطعه، کاربرد متفاوتی خواهد داشت.

تشدید صدای خروجی از اگزوز

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا اطلاعات مفیدی در رابطه با روش‌های افزایش صدای اگزوز خودرو، در اختیار شما قرار بگیرد. توصیه می‌کنیم تا با مشورت گرفتن از کارشناسان اگزوز سادات، از روشی استفاده کنید که کاملاً مناسب خودرو شما باشد. در صورتی که پیش از این‌ها، یکی از روش‌های گفته شده را امتحان کرده‌اید، لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *