اخبار و مقالات

مضرات و معایب منبع اگزوز مستقیم

انواع اگزوز

مضرات و معایب منبع اگزوز مستقیم را زمانی می‌توانید بشناسید که با ساختار این قطعه نیز آشنایی داشته باشید؛ چرا که منبع اگزوز مستقیم از جمله سیستم‌هایی است که تفاوت ساختاری آن با سیستم اگزوز معمولی توانسته سر و صدا به پا کند. البته در ایران این قطعه را می‌توان جزء قطعات کمیاب در نظر گرفت و قیمت بالایی را برای خرید آن بیان کرد. به هر حال آشنایی با معایب و مزایای این قطعه قطعاً خالی از لطف نخواهد بود.

منبع اگزوز لوله مستقیم چیست؟

سؤالی که شاید ذهن شما را در همین ابتدا درگیر کند، این است که منبع اگزوز لوله مستقیم چیست؟ می‌توان گفت منبع اگزوز لوله مستقیم یک قطعه لوله‌ای شکل است که شروع این قطعه از گلوی اگزوز و تا قسمت عقب خودرو ادامه دارد. هیچ گونه قطعه اضافی در مسیری که به انتقال گاز کمک می‌کند نیز دیده نمی‌شود و منبع مستقیم اگزوز، لوله مستقیم و منبع لوله صافی مستقیم از جمله نام‌های دیگر این قطعه به شمار می‌آیند. در مقایسه با سیستم‌های فابریک صدای بلندتری داشته و با وزن کمتر خود یک ظاهر فوق العاده خاص را به نمایش می‌گذارد؛ همچنین برای افزایش قدرت موتور می‌توانید روی عملکرد این قطعه حساب کنید. البته نظر خود را باید بعد از اطلاع از معایب و مزایای این قطعه بیان کنید.

معایب لوله مستقیم

چنانچه بخواهیم به مضرات و معایب منبع اگزوز مستقیم اشاره کنیم، می‌توان عیب و ایرادها را در 4 دسته تقسیم‌بندی کنیم. بدین ترتیب انتخاب ما قطعاً می‌تواند بعد از بررسی این معایب بسیار معقولانه و البته آگاهانه‌تر باشد. به صورت کاملاً مختصر و مفید به این 4 دسته عیب و ایراد منبع لوله صافی مستقیم می‌پردازیم که شامل:

بیشتر بخوانید
5 علت خرابی برف پاک کن خودرو

آلودگی محیطی و صوتی

اولین عیب و ایرادی که به منبع اگزوز مستقیم وارد شده است، متأسفانه آلودگی محیطی و صوتی است. شاید نصب این قطعه روی کامیون و خودرو را رانندگان یک حرکت نمادین و بسیار ایده آل بشناسند که جذابیت آن شما ترغیب کننده است، اما باید آلودگی صوتی تقریباً بالایی را در قسمت کابین خودرو مد نظر داشته باشید که تا حدی برای شنوایی انسان ممکن است آسیب زننده باشد. به هر حال در طولانی مدت این حجم از آلودگی صوتی قطعاً مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورد؛ همچنین با نصب این قطعه کاتالیست حذف خواهد شد و این گونه خودروی شما با محیط زیست در تعامل نبوده و می‌تواند یک تهدید مستقیم به شمار می‌آید. طبیعتاً با این وجود استفاده از این قطعه به هیچ عنوان نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

هزینه بالا

تنها آلودگی صوتی و محیطی به مضرات و معایب منبع اگزوز مستقیم ختم نمی‌شود؛ چراکه معایب منبع اگزوز مستقیم بیش از این حرف‌ها است و اگر به دنبال مدل کارخانه‌ای منبع اگزوز مستقیم باشید، حقیقتاً بسیار سخت می‌توانید در ایران بیابید و اگر پیدا کنید، باید قیمت بالایی را بابت خرید بپردازید که البته حتی خرید نسخه غیر رسمی هم هزینه‌های پایینی نخواهد داشت و به همین دلیل، شاید از نظر اقتصادی توجیهی نداشته باشد. حتی دیده شده است که برخی از رانندگان برای نصب این قطعه تغییراتی را روی شاسی اعمال کرده‌اند تا بتوانند به نصب و اتصال قطعه کمک کنند. حقیقتاً این هزینه‌های اضافی آنچنان که باید و شاید نمی‌تواند هوشمندانه و معقولانه باشد.

بیشتر بخوانید
5 روش برای جلوگیری از پوسیدگی خودرو

صدای آزاردهنده

صدای آزار دهنده موتور یکی دیگر از مهم‌ترین مضرات و معایب منبع اگزوز مستقیم به شمار می‌آید. همان گونه که گفته شد هنگام حذف شدن کاتالیزور شما با تغییر صدای موتور روبرو خواهید شد. البته موتورهای ۷۸ و مدل‌های بالاتر معمولاً صدای قابل‌تحمل‌تری دارند، اما موتورهایی که از این مدل‌ پایین‌تر هستند، صدای فوق‌العاده آزاردهنده‌ای را به گوش می‌رسانند. در برخی از شرایط چراغ‌های هشدار دهنده نیز شاید دچار اختلال گردد. البته برخی از رانندگان شاید با صدای خام موتور تعامل بیشتری برقرار کنند. حقیقتاً صدای آزار دهنده‌ای که موتور به رخ می‌کشد، یک عیب و ایراد بزرگ برای نصب این قطعه به شمار می‌آید.

کاهش ارزش خودرو

آن دسته از خودرو سوارانی که به ارزش خودروی خود توجه بسیار بالایی نشان می‌دهند، بهتر است بدانند که با نصب منبع اگزوز مستقیم به کاهش ارزش خودرو خود ختم خواهد شد. به هر حال این سیستم یک سیستم غیر قانونی بوده و باعث می‌شود ارزش خودروی شما به شدت پایین بیاید و در معاینه فنی نیز دردسرهای ریز و درشتی را به وجود خواهد آورد. نکته بسیار تأسف‌برانگیز این است که می‌تواند روی وضعیت سواری شما تأثیر غیر مثبتی بگذارد. در حالت کلی بهتر است قبل از خرید این قطعه به عواقب آن هم بیندیشید.

سخن پایانی

در ابتدا به معرفی اجمالی منبع اگزوز مستقیمپرداختیم. این گونه قطعاً بررسی مضرات و معایب منبع اگزوز مستقیم می‌تواند بسیار آگاهانه‌تر باشد. توجه داشته باشید که در حال حاضر دیگر کمتر کسی تنها به ظاهر اهمیت می‌دهد و نمی‌توان به دلیل ظاهر منحصر به فرد خودرو بعد از نصب این قطعه چشم خود را روی تمامی عیب و ایرادهای آسیب زننده ببندید. به هر حال شناخت و بررسی مزایا و معایب هر محصولی می‌تواند به طول عمر وسیله و دستگاه شما کمک کند. خصوصاً در مورد خودرو شما باید بسیار محتاطانه وسایل مرتبط را انتخاب و به صورت آنلاین خریداری کنید.

بیشتر بخوانید
انواع رنگ دود اگزوز را بهتر بشناسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *