اخبار و مقالات

بررسی معایب و مزایای اگزوز اسپرت

مزایا و معایب اگزوز اسپرت

تمام خودرو‌ها برای تصفیه و خروج گازهای سمی در خودرو که حاصل واکنش‌های شیمیایی هستند به سیستم اگزوز نیاز دارند. اگزوز از لوازم جانبی تیونیگ خودرو است که نقش رفع صدای ناهنجار در موتور را دارد. این روزها علاوه بر کیفیت قطعات ماشین، زیبایی آن نیز در نظر گرفته می‌شود و در نظر گرفتن ظاهر خودروها به امری ضروری تبدیل شده است. اگزو‌ز‌های اسپرت در بین جوانان طرفدار زیادی دارد و بسیار محبوب است که به همین دلیل تعویض منبع‌های معمولی بالوازم جانبی تیونیگ خودرو تبدیل به امری رایج شده است.

اگزوز اسپرت

آشنایی با مزایا و معایب اگزوز اسپرت

اگزوز اسپرت نوعی از اگزوز است که دارای معیارهایی مانند میزان صدای خروجی مناسب، ظاهر زیبا و اندازه استاندارد است که با اگزوزهای معمولی فرق زیادی دارد؛ به دلیل همین تفاوت بسیاری از افراد به فکر تعویض منبع‌های معمولی با منبع اگزوز اسپرت هستند. تولید صدای متفاوت و جذابیت ظاهری اگزوز  باعث جذابیت دو چندان این نوع اگزوز شده است. اگزوزهای اسپرت در مدل‌های مختلفی تولید می‌شدند که از نظر ظاهر، کوچکی و بزرگی، کیفیت، مدل و… با هم متفاوت هستند. مزایا و معایب اگزوز اسپرت بسیار است که در ادامه به آشنایی با مزایا و معایب اگزوز اسپرت می‌پردازیم.

مزایا اگزوز اسپرت

  • افزایش بازدهی موتور

یکی از ویژگی‌های مثبتی که باعث شده است افراد به فکر تعویض منبع‌های معمولی با منبع اگزوز اسپرت باشند افزایش بازدهی موتور و بهبود عملکرد آن است. اگر اگزوز اسپرت از نوع استاندارد استفاده شود و کیفیت آن قابل توجه باشد نه تنها باعث کاهش راندمان در موتور نمی‌شوند بلکه به بهبود کارکرد آن و افزایش بازدهی کمک می‌کنند.

  • ظاهر شیک و جذاب

داشتن زیبایی ظاهری اگزوز اسپرت که هر فردی را شیفته جذابیت خود می‌کند و از دیگر مزایای اگزوز اسپرت است. صاحب خودروهای اسپرت همیشه تمایل دارند که از اگزوز اسپرت در خودروی خود استفاده کنند. استفاده از اگزوز اسپرت در خودروهای اسپرت علاوه بر زیبایی با تولید صدای ریس به جذابیت خودرو می‌افزاید.

  • تسریع در خروج گازها در موتور

استفاده از اگزوز اسپرت استاندارد روی خودرو می‌تواند گازهای تولیدی در موتور را به سرعت خارج کند. در واقع طراحی این مدل از اگزوز به نحوی است که گازها به سرعت از لوله و منابع رابط عبور می‌کنند و در آخر از دهانه اگزوز خارج می‌شوند.

  • کارکرد روان

اگزوزهای اسپرت دارای کارکرد روان‌تر و خنک‌تری نسبت به سیستم‌های اگزوز ساده هستند. کارکرد این سیستم بطوری است که هنگامی که موتور در دور بالا در حال کار کردن است، دچار سرفه یا خستگی نمی‌شود. اگزوزهای اسپرت دارای ریتم یکنواخت دردورهای بالا هستند.

  • داشتن احساس لذت هنگام رانندگی

استفاده از اگزوز‌های اسپرت روی خودرو باعث می‌شود که راننده در هنگام رانندگی احساس لذت داشته باشد که می‌توان گفت این دلیل از مهم‌ترین دلایل برای رواج یافتن این نوع اگزوز در میان راننده‌های خودرو‌ها است. بسیاری از افراد مخصوصا اشخاص جوان خواهان تعویض منبع‌های معمولی با منبع اگزوز اسپرت هستند.

بیشتر بخوانید
نشانه های خرابی اگزوز چیست؟

انواع اگزوز اسپرت

 

معایب اگزوز اسپرت

  • افزایش وزن خودرو

از شایع‌ترین معایب اگزوز اسپرت افزایش وزن در خودرو‌ها است. با افزایش وزن در خودرو به آن فشار وارد می‌شود؛ اما در هنگام نصب اگزوز اسپرت بر روی خودرو به این نکته توجه نمی‌شود.

  •  نبود فضای کافی برای نصب اگزوز اسپرت

متاسفانه در قسمت زیرین خودرو به دلیل اینکه برای اگزوز فابریک خودرو طراحی شده است فضای کافی برای نصب اگزوز اسپرت وجود ندارد. اگزوز‌های اسپرت دارای حجم بیشتری نسبت به اگزو‌های معمولی و فابریک هستند و به همین دلیل نصب اگزوز اسپرت در خودرو غیر استاندارد است.

  • هزینه

هزینه نگهداری سیستم اگزوز اسپرت بالا است و در صورت خراب شدن قابل تعمیر نیستند و تنها راه درست کردن آن تعویض اگزوز است.

  • اتلاف سوخت و انرژی

نصب اگزو‌های اسپرت غیر استاندارد باعث افزایش مصرف سوخت و اتلاف انرژی می‌شوند. در اگزو‌زهای غیر استاندارد تنها سراگزوز از نوع اسپرت است و بقیه قطعات از نوع معمولی هستند. در اگزوز استاندارد اسپرت از قطعاتی ساخته شده است که دارای تناسب منطقی و معنا داری هستند که اگزوزهای استاندارد این ویژگی را ندارند و همین عدم هماهنگی باعث افزایش سوخت و ورود آلاینده به هوا می‌شوند.

مزیت اگزوز اسپرت

به طور خلاصه در بیان مزایا و معایب اگزوز اسپرت می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • افزایش زیبایی و جذابیت در خودرو
  • تغییر و بهبود صدای اگزوز نسبت به سیستم‌های معمولی
  • راحتی در رانندگی
  • افزایش مصرف سوخت در نوع غیر استاندارد
  • کاهش شتاب در خودرو در صورت استفاده از نوع غیر استاندارد
  • افزایش احتمال خرابی در اگزوز در هنگام عبور از سرعت گیر و دست اندازها
  • و…
بیشتر بخوانید
علائم خرابی کاتالیزور و راه‌های تشخیص آن

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم که به بررسی معایب و مزایای اگزوز اسپرت و تاثیرات آن روی خودرو بپردازیم. اگر قصد خرید اگزوز اسپرت را دارید پیشنهاد می‌کنیم مطالب شرح داده شده را مورد توجه قرار دهید و با آگاهی بیشتر، خرید بهتری داشته باشید. استفاده از اگزوز استاندارد و مطابق خودروی شما از دیگر پیشنهادات ما است که باعث جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *