اخبار و مقالات

نشانه های خرابی اگزوز چیست؟

خرابی اگزوز

سیستم اگزوز، یکی از مهم‌ترین سیستم‌های موجود در خودرو است که در بسیاری از مواقع به آن بی‌توجهی می‌شود. این سیستم وظیفه دارد تا تمامی آلاینده‌های حاصل از کار کردن موتور را کنترل کرده و از موتور در برابر آن‌ها محافظت نماید. از طرفی وجود سیستم اگزوز که بخشی از لوازم جانبی تیونینگ خودرو هستند مانع ورود گازهای کشنده به کابین خودرو خواهد شد.

به همین دلیل، آشنایی با علائم خرابی اگزوز به شما کمک می‌کند تا از حوادث خطرناک، جلوگیری کنید. اگر به دنبال نشانه‌های خرابی اگزوز می‌گردید یا به سلامت سیستم اگزوز خودرو خود شک دارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خرابی اگزوز

دلایل خرابی اگزوز

علائم خرابی اگزوز خودرو، بسیار بوده و موارد زیادی می‌توانند به آن آسیب بزنند. به طور کلی می‌توان تمام این دلایل را در سه دسته زنگ‌زدگی، لرزش و استفاده نادرست، دسته‌بندی کرد. در میان این دلایل، می‌توان زنگ‌زدگی اگزوز را پرتکرارترین علت خرابی اگزوز دانست. این مشکل قادر است تا حتی به شکستن کامل اگزوز و آسیب ساختاری به سیستم، دامن بزند. به طور کلی دو نوع زنگ‌زدگی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

زنگ‌زدگی خارجی، از بیرون به داخل

زنگ‌زدگی خارجی به طور معمول از طریق عناصر خارجی به وجود می‌آید. از جمله دلایل بروز این نوع زنگ‌زدگی می‌توان به آب باران، برف ذوب شده و نمک ریخته شده در سطح جاده، اشاره کرد.

زنگ‌زدگی داخلی، از داخل به بیرون

زنگ‌زدگی داخلی در اثر تماس داشتن قطعات داخلی سیستم اگزوز با آب، مواد شیمیایی و رسوبات، در اثر متراکم شدن گازهای خروجی در زمان سرد شدن سیستم اگزوز رخ خواهد داد. به طور معمول این مشکل برای خودروهایی پیش خواهد آمد که مدام در مسافت‌های کوتاه رفت و آمد می‌کنند؛ همین امر سبب خواهد شد تا سیستم اگزوز نتواند به قدر کافی گرم شده و آب را تبخیر نماید.

بیشتر بخوانید
آیا توربو ساند برای ماشین ضرر دارد؟

انواع اگزوز

علائم خرابی اگزوز

برای فهمیدن وجود هر خرابی در قسمت‌های مختلف خودرو، راه‌ها و نشانه‌های زیادی وجود دارد. در ادامه شما را با برخی از پرتکرارترین نشانه‌های خرابی اگزوز، آشنا می‌کنیم.

سر و صدای بیش از حد اگزوز

یکی از علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن، سر و صدای زیاد سیستم اگزوز یا تغییرات واضح در نوع صدای آن است. این مسئله به دلیل بروز مشکلاتی نظیر زنگ‌زدگی صداگیر، ترک در لوله یا نشتی واشر به وجود می‌آید. در صورت شنیدن صداهایی بلند از اگزوز، باید بلافاصله آن را به تعمیرگاه ببرید؛ چرا که صدای بلند، نشانه وجود خطر در سیستم اگزوز است. از جمله دلایل ایجاد این مشکل می‌توان به پایین آمدن علمکرد سوخت و بالا رفتن مصرف آن اشاره کرد. توجه داشته باشید که پلیس می‌تواند به دلیل صدای زیاد اگزوز، شما را جریمه کند.

بوی دود اگزوز

بوی دود اگزوز می‌تواند شما را از وجود مشکل در این سیستم، با خبر کند. در صورتی که در زمان نشستن در خودرو و روشن بودن موتور، می‌توانید بوی دود اگزوز را استشمام کنید، باید خودرو خود را به تعمیرگاهی معتبر ببرید. این امر یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های خرابی سیستم اگزوز به شمار می‌رود. در زمان احساس کردن بوی دود اگزوز، شما در حقیقت در حال تنفس گاز سمی مونوکسید کربن هستید. این گاز بسیار خطرناک و کشنده است؛ بنابراین باید بلافاصله برای رفع خرابی سیستم اگزوز خودرو، اقدام کنید.

بیشتر بخوانید
مضرات و معایب منبع اگزوز مستقیم

بوی دود اگزوز

مصرف سوخت بالا

بالا رفتن مصرف سوخت، می‌تواند به شما برای وجود مشکل در سیستم اگزوز، هشدار دهد. درست است که این مسئله می‌تواند به موارد بسیاری مرتبط باشد، اما خوب است تا خرابی اگزوز را نیز مدنظر داشته باشید. در صورت شکستن اگزوز، موتور مجبور خواهد بود تا با شدت بیشتری کار کرده و به طبع سوخت بیشتری نیز مصرف خواهد کرد.

شتاب آهسته

گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که برای کشیدن نیرو از موتور، مجبور هستید تا پای خود را بیش از حد معمول روی پدال گاز فشار دهید. در صورت بروز این اتفاق، ممکن است که سیستم اگزوز شما به خوبی نتواند به وظایفش عمل کند. بروز نشتی در بخشی از اگزوز، می‌تواند منجر به این اتفاق شود. ممکن است این نشتی بسیار کوچک بوده و سر و صدایی قابل تشخیص ایجاد نکند، اما به احتمال زیاد وجود دارد.

صدای کوبش یا ضربه از زیر وسیله نقلیه

به شما توصیه می‌کنیم که همیشه نسبت به صداهای خودرو، حساس باشید. به عنوان مثال شنیدن صدای کوبیدن یا تق تق از زیر ماشین، می‌تواند ناشی از شل شدن یکی از زیرگیرهای اگزوز یا شکستن لوله باشد. در صورت کشیده شدن انتهای لوله روی زمین، می‌توان نتیجه گرفت که اگزوز دچار خرابی شده و برای جلوگیری از مشکلات و هزینه‌های بیشتر، باید در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کرد.

ناقص سوختن موتور

ناقص سوختن موتور، قادر است تا برای خرابی اگزوز به شما هشدار دهد. درست است که موارد زیادی در روشن نشدن موتور دست دارند، اما یکی از اصلی‌ترین این موارد، خرابی اگزوز است. این مشکل به طور معمول خود را با روشن شدن چراغ چک موتور، نشان خواهد داد. محفظه سوپاپ اگزوز، درون سرسیلندر قرار گرفته و دود خروجی موتور را منیفولد اگزوز و لوله آن می‌فرستد. در صورت وجود کوچک‌ترین انسداد یا رسوب درون سیستم اگزوز، بخار و گازهای حاصل از احتراق سوخت نمی‌توانند به خوبی خارج شده و موتور را از کار می‌اندازند.

بیشتر بخوانید
5 روش برای جلوگیری از پوسیدگی خودرو

سوختن موتور

 

لرزش

این لرزش‌ها یک مسئله ایمنی بزرگ است؛ زیرا می‌تواند توانایی شما را در کنترل دقیق خودرو، تحت تاثیر قرار دهد.

خرابی اگزوز گاهی اوقات خود را به شکل لرزش‌های عجیب در فرمان یا پدال گاز نشان خواهد داد. این مسئله می‌تواند به دلیل در اگزوز، رخ دهد. در صورت بزرگ بودن نشتی، ممکن است خود را به شکل لرزش کل ماشین نشان دهد. وجود این لرزش‌ها می‌تواند توانایی شما در کنترل خودرو را مختل کرده و سلامت سرنشینان را به خطر بیندازد. توصیه می‌کنیم که در صورت بروز این مشکل، به سرعت برای رفع آن اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا اطلاعاتی مفید و مختصر در رابطه با نشانه‌های خرابی اگزوز در اختیار شما قرار بگیرد. در صورت بروز هر گونه واکنش یا صدای غیرعادی برای خودرو، حتماً نسبت به آن‌ها حساس باشید؛ چرا که در بسیاری از موارد، این نشانه‌های کوچک خبر از مشکلی بزرگ می‌دهند. توجه به این نشانه‌ها می‌تواند شما را از خطراتی جدی نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *