اخبار و مقالات

توربوساند چیست ؟

برخی ازافراد با گذشت چند سال ازعمرماشین خود، دوست دارند صدای آن را تغییردهند. مثلا صدای توربوشارژر تغییردهند؛ اما چون هزینه تیونینگ بالا است، بنابراین به دنبال راه دوم هستند وآسانترین راه برایشان استفاده ازتوربوساند است.

معرفی توربوساند خودرو

توربوساند سوت فلزی کوچکی است که یکی از انواع لوازم جانبی تیونینگ خودرو است و روی دهانه خروجی اگزوزمتصل شده و با دمیده شدن گاز‌های خروجی، در ورودی توربوساند صدای سوت شنیده می‌شود. جنس توربوساند معمولا آلومینیوم است. چون در داغ ترین قسمت ماشین نصب می‌شود که حرارت بالایی دارد، بنابراین باید جنس مقاومی داشته باشد.

توربوساند در چهار سایز مختلف تولید می‌شود ونصب آن بسیارآسان بوده، با دوعدد پیچی که بر روی توربوساند قرار داده می‌شود، قابل نصب است. صدای توربوساند با استفاده ازپیچ قابل تنظیم است و تا حدودی می‌توان شدت صدای خروجی اگزوز را تنطیم کرد.

توربوساند خودرو

انواع توربو ساند

توربو ساند در کل دارای دو نوع برقی و ساده است. توربوساند برقی به دلیل وارداتی بودن، قیمت بالاتری نیز نسبت به دیگر توربو دارد. علاوه بر آن این نوع برقی این محصول برای خودرو های خاص استفاده میشود. و نظراتی هم که درباره آن داده اند این است که نسبت به قیمتش بالاتر است. در مدل برقی این محصول ممکن است صدای توربو ساند بدون سوت باشد.

اما برعکس توربو ساند معمولی یا ساده، دارای قیمت مناسب، نصب آسان و از جنس آلومینیوم است. علاوه بر آن برای خودروهای سواری معمولی که ویژگی خاصی ندارند مناسب است. در این نوع اما، صدای سوتی که از اگزوز می آید، کاملاً طبیعی است.

آیا صدای توربو ساند کم و زیاد میشود؟

امکان کم و زیاد کردن صدای توربو ساند وجود دارد. برای این کار نیاز به یک آچار آلن هست تا بتوان تنظیم میزان صدای آن را انجام داد. تنظیم صدای توربوساند باید با توجه به حجم موتور و فشار گاز خروجی اگزوز انجام گیرد.

اگر بیش از اندازه پیچ رگلاژ را محکم کنید سوت به بدنه فلزی میچسبد و باعث آب شدن سوت میشود و اگر بیش از اندازه باز کنیم با اولین گاز دادن سوت از توربو ساند به بیرون پرتاب میشود و کارایی خود را از دست میدهد.

بیشتر بخوانید
روش ‌های افزایش صدای اگزوز و تغییر آن

کاربرد توربوساند در خودرو

با نصب توربوساند در ماشین می‌توان صدای آن را به توربو شارژر تغییر داد. ساده ترین راه برای تغییرصدای اگزوز و شبیه کردن آن به صدای توربو شارژ، استفاده از توربوساند است که باعث ایجاد صدای توربو می‌شود. همچنین نصب و حذف این قطعه راحت بوده و فقط در هنگام بازکردن باید مراقب داغ بودن توربوساند باشید.

صدای آن باید با توجه به حجم موتور و فشار گاز خروجی اگزوز تنظیم شود. درهنگام نصب نباید پیچ را خیلی محکم کرد؛ چون با این کار پیچ تنظیم به بدنه فلزی می‌چسبد و سوت ذوب می‌شود. همچنین اگر زیاد از حد شل باشد، با اولین فشار سوت از جای خود خارج شده و درنتیجه کارایی ندارد.

توربوساند قابل نصب روی همه خودروهای داخلی و خارجی است وهمچنین در طولانی مدت به دلیل جرم گرفتگی ممکن است صدای توربوساند تغییر کند. توربوساند درکل دارای دو نوع برقی وساده است؛ اما نوع برقی آن به دلیل وارداتی بودن، قیمت بالاتری دارد که صدای آن بدون سوت است. توربوساند ساده دارای قیمت مناسبی بوده و برای خودروهای سواری معمولی قابل استفاده است.

همچنین توربوساند قابل نصب روی همه اگزوزها حتی ماشین‌های اسپرت است. منتهی جداره قسمت انتهایی اگزوز نباید بیش از یک سانتی‌متر باشد. بنابراین درهنگام نصب از محصولات با کیفیت استفاده کنید؛ درغیراین صورت ممکن است به اگروز آسیب وارد شود.

در هنگام خرید اگر می‌توانید از توربوساندی استفاده کنید که پیچ تنظیم داشته باشد و بتوانید صدای توربوساند را دستکاری و با دور موتور هماهنگ کنید. با کمک پیچ تنظیم، شما مشخص می‌کنید که بیشترین صدا در چه دورموتوری ایجاد شود.

علاوه بر سایز توربوساند، جنس هم اهمیت زیادی دارد و باید محصولی را انتخاب کنید که از آلیاژی ساخته شده باشد که در برابر ضربه، گرما و رطوبت مقاوم باشد. معمولاً جنس آلومینیوم، جنس قابل قبولی است چرا که هم وزن کمی دارد و هم این که در برابر ضربه و حرارت مقاوم است. حتی پیچ‌های توربوساند هم باید در برابر حرارت (۳۰۰ تا ۶۰۰ درجه) تحمل بالایی داشته باشند.

بیشتر بخوانید
عوارض عدم تعمیر خرابی اگزوز چیست؟

نصب توربوساندها بسیار آسان بوده وهیچ تأثیری بر قدرت موتور ندارند. ضمن اینکه هیچ تغییری نیز در موتور ایجاد نمی‌کنند. همچنین قیمت توربوساند با توجه به برند، وسایل جانبی که در کنار محصول ارائه می‌شوند، متفاوت است.

می‌توانید با ۵۰ هزار تومان هم یک نمونه نسبتاً قابل قبولی برای اگزوز ماشین خود خریداری کنید یا اینکه با صرف هزینه بیشتر از برندهای معتبرتراستفاده کنید که کیفیت بیشتری دارد.

نکته آخر اینکه باید بدانید که توربوساند با سراگزوز صدادارفرق دارد. سراگزوز وسیله‌ای است که صرفا جهت زیبایی ظاهری، به خروجی لوله اگزوز پشت ماشین متصل می‌شود و مدل‌های صدادارش هم دارای پروانه‌هایی هستند که با خروج گاز از لوله، می‌چرخند و نویز تولید می‌کنند.

اما توربوساند وارد لوله سراگزوزشده وعملا تاثیری روی جلو یا عقب اتومبیل ندارد و از نظرمیزان تولید نویز، قطعا سراگزوز صدادار نسبت به توربوساند کمی ضعیف‌ترعمل می کند. چراکه پایه تولید صدا چرخش پره‌هاست؛ اما توربوساند ساختاری شبیه به سوت دارد  و از جریان خروجی هوا به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کند.

توربوساند خودرو چیست

نکات مهم انتخاب و خرید توربو ساند

این محصول در ابعاد مختلف تولید شده است. توربوساند قابل نصب بر روی تمامی خودرو های داخلی و خارجی است.جهت خرید توربو ساند حتما به مواردی که اشاره میکنیم دقت فرمایید.

  • داشتن پیچ تنظیم: یک سری برندها محصولاتی تولید می‌کنند که پیچ دارند و با کمک این پیچ‌ها می‌توانید صدای توربو ساند را دستکاری و با دور موتور هماهنگ کنید. با کمک پیچ تنظیم شما مشخص می‌کنید که بیشترین صدا در چه دور موتوری ایجاد شود.
  • سایز: نمونه های قدیمی در سه سایز کوچک متوسط و بزرگ ساخته می‌شدند و شما باید نمونه‌ای را انتخاب می‌کردید که به اگزوز خودروتان نزدیک باشد اما امروزه برندهای معتبر نمونه‌های منعطفی تنها در یک سایز تولید می‌کنند که برای همه‌ی خودروها قابل استفاده هستند.
  • جنس: علاوه بر سایز، جنس هم اهمیت زیادی دارد و باید محصولی را انتخاب کنید که از آلیاژی ساخته شده باشد که در برابر ضربه، گرما و رطوبت مقاوم باشند. معمولاً جنس آلومینیوم جنس قابل قبولی است چرا که هم وزن کمی دارد و هم این که در برابر ضربه و حرارت مقاوم هستند. حتی پیچ‌های توربو ساند هم باید در برابر حرارت (۳۰۰ تا ۶۰۰ درجه) تحمل بالایی داشته باشند چیزی که در اجناس تقلبی وجود ندارد.
  • نحوه ی اتصال: نصب توربو ساندها بسیار آسان است و در عرض ۳۰ ثانیه با کمک دو پیچی که دارد می‌توانید آن ها را بر سر اگزوز خودرو خود وصل کنید. لازم به ذکر است که توربو ساند هیچ تأثیر بر قدرت موتور ندارد و هیچ تغییری را در موتور ایجاد نمی‌کند.
  • قیمت: قیمت توربو ساند با توجه به برند و وسایل جانبی که در کنار محصول ارائه می‌شود متفاوت است. اما شما می‌توانید با ۵۰ هزار تومان هم یک نمونه نسبتاً قابل قبولی برای اگزوز ماشین خود خریداری کنید. اگر هم بودجه‌ی بیشتری دارید می‌توانید از برندهای معتبرتر و محصولات با کیفیت‌تری تهیه کنید.
بیشتر بخوانید
آیا توربو ساند برای ماشین ضرر دارد؟

راهنمای نصب توربو ساند

این قطعه به اسانی و بصورت پیچی بدون نیاز به سوراخکاری روی اگزوز تمامی خودروها قابل نصب است و هر زمان که بخواهید می توانید آن را به راحتی باز کنید.

نحوه نگهداری از توربو ساند

برای مراقبت و نگهداری از این وسیله، هر چند وقت یکبار تمیزش کنید.

خارج کردنش کار بسیار آسانی است و بعد از باز کردن پیچ‌ها به راحتی بیرون می‌آید.

بعد از خارج کردنش، ابتدا بررسی کنید که لوله‌های داخلی‌اش گرفتگی نداشته باشند.

اگر پسماندهای سوختِ بنزین را داخلش مشاهده کردید، با یک شی نوک تیز و کمی مایع شوینده، تمیزش کنید.

اگر این کار را هر چند هفته تکرار کنید، عمر قطعه‌تان به شدت بیشتر شده و صدایش هم گوش‌نواز باقی خواهد ماند.

در پایان

اگر به دنبال تغییر صدای ماشین خود هستید مطمئن باشید توربوساند ارزش خرید و نصب دارد و می‌توانید بدون نگرانی از آن استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *